Pot Pet Port

Monday 23 January 2012

|| Fakta @ Auta ||

Assalamualaikum wbt..

BARING KETIKA MEMBACA PUNCA BUTA?



          Membaca itu adalah jambatan ilmu. Tidak salah jika kita membaca lebih dari 10 buah buku dalam sehari. Malah ia bukan berbalik kepada kuantiti yang dibaca akan tetapi sebaliknya iaitu bagaimana cara kamu membaca buku tersebut. Mengikut kajian di luar negara membuktikan bahawa lelaki gemar membaca dalam keadaan baring dan ia sememangnya akan merosakkan mat, mungkin akan menyebabkan buta. Hal ini kerana mata mempunyai urat saraf yang membantu untuk mengukuhkan kedudukan mata. Ketika mata sedang membaca, kedudukannya adalah ke hadapan dan jika kamu baring ketika membaca satu tekanan berlaku di mata dan ia akan menyebabkan buta.

urmmm... betol kew statement nie?..
tapi rasanyer bukan kaum lelaki sahaja yang gemar membaca dalam keadaan baring..
aku pun suka.. mungkin perempuan juga sama mempunyai tabiat nie..
if aku baca novel mesty aku baring.. xsyok k0t membaca duduk.. sakit belakang..
kalo baring relax jew sampai terlelap pun bole..
hahahahaha..
sebab 2 kalo tyme study aku mesty cepat mengantuk..
- MEMBACA DALAM KEADAAN BARING -
tabiat nie memang xbole nak buang la.. dah jadi kebiasaan..

If kajian yang dilakukan ini memang telah terbukti kesahihannya.
aku memang patut ubah la kebiasaan aku kepada ketidakbiasaan..
so pk2 la ea dax comot.. >_<



meniarap xpe kew?..


sumber :-
copy & paste
berkongsi info >_<




No comments:

anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers